Kom in beweging tegen trombose

Kom in beweging tegen trombose

Tags :

Category : Algemeen

trombose bewegenWat  is van belang  om te weten over trombose

Wist u dat het op 13 oktober  Wereld Trombose Dag is!
Elke 37 seconden overlijdt er iemand in de Westerse wereld aan de gevolgen van trombose – een een bloedprop in been of long. Trombose is daarmee wereldwijd nummer 3 van de meest voorkomende cardiovasculaire risico’s.
Minder beweging(zowel tijdelijk bij bv lange vliegreis, grote operatie, zwangerschap), overgewicht, gebruik oestrogenen en erfelijkheid kunnen allemaal een rol spelen.

Trombose is een proces  waarbij op onbedoelde plaatsen een bloedstolsel ontstaat waardoor de bloedtoevoer wordt belemmerd. Dit kan levensbedreigende risico’s opleveren, in de buurt van het hart ontstaat een hartinfarct, als trombose in het been ontstaat kan het met de bloedstroom in de longen komen(longembolie). Als een trombus in het hart ontstaat kunnen stolsels die loskomen  leiden tot een herseninfarct.

De feiten en cijfers op rij:

–  Trombose komt steeds vaker voor, in Nederland met 1-2 nieuw gevallen per 1000 personen per jaar.

–  Volgens een wereldwijd onderzoek vindt slechts 1 op de 10 mensen bloedstolsels net zo levensbedreigend  als aids, borstkanker, prostaatkanker of verkeersongelukken.

–  Trombose komt meest voor in de benen, soms in de arm. Als je eenmaal trombose gehad hebt, is de kans groter dat je het nogmaals krijgt. Dit kan op dezelfde plek of in een andere ader.

Wat kunt er zelf aan doen

Door te streven naar gezond gewicht, iedere dag min. 30 min bewegen zeker als je veel zit voor je werk! Daarnaast is bekend dat het tijdens zittend werk van belang is zeker iedere 30 minuten even te bewegen. Het is niet zo dat je dat na je werk weer in kan halen door langer te bewegen, het effect van het niet tussendoor bewegen weegt zwaarder.

Je kan de energie die je verbruikt bij verschillende activiteiten weergeven in MET(metabole equivalent). De  MET waarde is de hoeveelheid energie die wordt gebruikt in inspanning tov de hoeveelheid energie die wordt verbruikt  in rust.

Hieronder enkele voorbeelden om een idee te hebben.

  • tuinieren                       4    MET
  • grasmaaien                  5,5 MET
  • stofzuigen                     3,3 MET
  • schoonmaken               3    MET
  • wandelen(3,2 km/u)   2,5 MET
  • wandelen(5,o km/u)   3,5 MET
  • wandelen(6,4 km/u)   5    MET
  • hometrainer(50 W)     3    MET
  • fietsen(15  km/u)          5    MET
  • fietsen(19 km/u)           6   MET

We kennen in Nederland de NNGB(Nederlandse norm gezond bewegen), dit betekent dat je minimaal 5 dagen per week minstens 30 minuten matig intensief beweegt(tussen 4 – 6,5 MET). Met bovenstaande voorbeelden kan je voor jezelf beoordelen of je   daar aan  komt, daarnaast geeft de MET een  beeld wat inspannend en minder inspannend is.

Belangrijk  om  met bovenstaande informatie voor jezelf te kijken of je voldoende beweegt, waar je eventueel iets aan zou kunnen doen. De basis om meer te bewegen kan liggen in activiteiten waar je wellicht niet bij stilstaat.

  • Stuur niet die mail naar je collega maar loop er naar toe
  • Neem vaker de trap in plaats van de lift
  • Doe een boodschap  met de fiets of lopend ipv met de auto
  • Loop regelmatig naar de printer ipv het op te sparen
  • Ga tussen de middag lunchwandelen ( met je collega’s)

Nu in Beweging heeft als achtergrond mensen en organisaties meer in beweging te brengen, dat op een bewuste manier zodat het makkelijker is het vast te houden. We kunnen daarbij ondersteunen op velerlei gebied. Nieuwsgierig geworden? Informeer naar de mogelijkheden. Zelf nog suggesties hoe je het (als organisatie) opgepakt hebt meer  in beweging te komen. We horen ze graag!